Bokrecension: Det medeltida Östergötland

Richard Hedvall & Karin Lindeblad, Det medeltida Östergötland: En arkeologisk guidebok, Historiska Media, Lund 2007. 254 s. ISBN 978-91-85377-76-3.

Medeltiden tog slut för ett halvt årtusende sedan, och under dessa fem Det medeltida Östergötlandårhundraden har de flesta synliga lämningar av medeltiden försvunnit eller förändrats. Det är inte lätt att möta medeltiden i nutidslandskapet. I ett rikt landskap som Östergötland är dock förutsättningarna bättre än på de flesta andra håll. Richard Hedvall och Karin Lindeblad har haft den lovvärda målsättningen att allsidigt belysa landskapets medeltid, och därför har de tagit med även till exempel Motala, Öjebro och Norrköping. Den som åker till dessa platser finner mycket att titta på, men medeltiden spanar besökaren förgäves efter. Tyvärr är det så, att de synliga spåren av medeltiden till allra största delen består av kyrkor, kloster och herremansboningar, alltså högreståndskultur. Kvarnar, stadsgårdar och allmogebebyggelse spanar man förgäves efter, men visst kan det vara givande att uppleva historiska platser, som var betydelsefulla redan på medeltiden, även om några synliga lämningar inte nu finns kvar.

På ett halvt årtusende har mycket hunnit hända med kvarvarande byggnader. De har byggts till, och de har byggts om. Somliga har fallit i ruiner. Få kyrkor med medeltida ursprung ger idag ett medeltida intryck. Därför är författarna angelägna om att påpeka vilka delar av kyrkorna och de andra byggnaderna som är medeltida. De påpekar likaså vilka förändringar, som fastigheterna har genomgått. Somliga författare brukar använda sig av rekonstruktionsbilder, men sådana lyser här i stort sett med sin frånvaro. Har man inte mer än en stengrund i marken att gå efter, bör man inte rita sådana bilder eller föra in andras fantasiskapelser i sina böcker. Författarna visar även i detta avseende prov på gott omdöme. De undviker genomgående långsökta antaganden. (Det vore för övrigt en intressant forskningsuppgift att undersöka faktaunderlaget till sentida modeller och rekonstruktionsbilder. Vår bild av medeltiden har alltför mycket av skapande fantasi över sig.)

Boken är tänkt som en guidebok för turister i landskapet, men dess betydelse är mycket större än så. Tack vare ordentliga litteraturhänvisningar efter varje avsnitt kommer boken att tjäna även som ett översiktsverk för medeltidsarkeologer och medeltidshistoriker. Man anar en dylik inriktning bakom dispositionen. En turist skulle kanske ha varit mest betjänt av en framställning, som innehåller en genomgång område för område, men här möter en ämnesmässig redogörelse. Byar och borgar, städer samt kyrkor och kloster behandlas i särskilda kapitel. Denna uppläggning gynnar i första hand fackmannen. Författarnas val av uppläggning är förmodligen det bästa. Turistens krav kan tillgodoses av kartan i boken, men forskarens krav på överblick och sammanhang i en bok tillgodoses inte lika lätt med en karta, en översiktstabell eller något liknande.

Fotografierna är många, väl valda och vältagna. Skriften är mycket riktigt en guidebok, men den är mycket mer än så. Östergötlands rika och därför svåröverskådliga medeltid har här fått en utmärkt arkeologisk översikt.

Annonser