Mölndals spårvägshistoria

 

Mölndals spårvägshistoria
elegant sammanfattad

Spårvägslinjen till Mölndal fyllde 100 år under 2007. I år kom en jubileumsskrift med anledning av allt, som har hänt under åren. Det är en gedigen och välillustrerad spårvägshistorik, skriven av Anders Forsberg.

Många bilder

Söndagen den 18 augusti 1907 visste mölndalsbornas förtjusning och nyfikenhet inte några gränser. Redan onsdagen den 14 hade spårvägstrafiken på Mölndalslinjen startat, men på söndagen hade folk ledigt, och då ville var och varannan åka. Alla spårvagnar fylldes, fastän man satte in extravagnar, och även hela Göteborg var ”på väg att ta en tur med den nya spårvägen till Mölndal”. 7500 resenärer hade man, och dagskassan blev 1 318 kronor, en mindre förmögenhet på den tiden.

 Om detta och allt annat berättar Anders Forsberg både kunnigt och trevligt i en 72 sidor tjock skrift: ”Mölndalslinjen: Linje 4 och 8” (Trafik-nostalgiska Förlaget, Spårvägarna i Göteborg: häfte nr 5, 2009.) Där saknas inte någonting, allraminst bilder. Det är sällsynt, att någon sida saknar bild, och somliga sidor består av idel bilder. Från vår sida av stads- och taxegränsen finns inte mindre än 38 bilder, åtta från Krokslätt och trettio från övriga Mölndal. Två av de sistnämnda förekommer även på omslaget. Många kommer att köpa boken enbart för bilderna.

Stor sakkunskap

Texten är minst lika värdefull. Anders Forsberg tillhör Spårvägssällskapet Ringlinien med många medlemmar, som har imponerande kunskaper om spårväg och spårvagnar. Forsberg är en av dem, och han har haft hjälp med textgranskning av Axel Demker, Björn Johansson och Stig Hammarson. Särskilt den sistnämnde är välkänd. Hammarson har skrivit mycket om spårvägen.

Litteraturen är omfattande och tillförlitlig, men Forsbergs grundliga krönika har kunnat skrivas enbart tack vare omfattande forskning i spårvägsstyrelsens protokoll och spårvägens övriga arkivmaterial. Alla förändringar i spårvägsnät, vagnpark och hållplatsbestånd har antecknats och tagits med i boken. Särskilt på senare år har de stora förändringarna kommit tätt, och mot slutet av boken kan man känna sig lätt yr som om man har åkt karusell.

 MP – viktig källa

Spårvägen är verkligen en bransch, där mycket händer, och detsamma gäller spårvägshistorien. Ringliniens medlemmar restaurerar och kör gamla spårvagnar. Sommartid kan man åka med gamla ”tåg” inne i Göteborg och vid högtidliga tillfällen även på Mölndalslinjen. Ringliniens folk gör stora och värdefulla insatser för kulturhistorien. Även Mölndals-Posten har gjort en insats. Bland källorna finns två artikelserier ur Mölndals-Posten med spårvägsminnen, som jag har upptecknat och skrivit om. Jag har överlämnat dessa artikelserier till Forsberg.

 Trots det begränsade omfånget täcker boken många olika ämnen. Minst hälften av linjen har sedan länge gått fram genom olika delar av Göteborg. Boken kommer därför att bli en omtyckt julklappsbok även i Göteborg. Inte minst mot bakgrund av alla redovisade nysatsningar förvånas man över att Mölndalslinjen har varit nedläggningshotad. Man säger, att Mölndal kan få mer busstrafik för pengarna till spårvägen. Ja, visst kostar spår, banvallar och ledningar, men gatorna, som bussarna befar, är sannerligen inte gratis. Det är bara så, att gator och vägar betalas ur en annan kassa. Därför syns inte dessa kostnader, när man skall räkna ut om bussar eller spårvagnar är billigast.

 Behåll och bygg ut!

Om man inte slutar upp att främst tänka på ekonomin, kommer kollektivtrafiken aldrig att bli ett viktigt alternativ till biltrafiken, det alternativ som vi behöver nu, när alla trafikleder är otillräckliga i högtrafik. Vad gäller trafiksäkerhet, bekvämlighet och trivsel är spårvägen helt överlägsen. Den går på egen banvall, och banan är därför mycket rakare än bussarnas vägar med rondeller eller tvära krökar. Olyckorna blir därför färre. Åksjuka är inte lika vanlig som på bussar, som svänger i tvära krökar och rondeller samt guppar upp och ned i alla farthinder. Under högtrafik med bilköer pilar spårvagnarna snabbt förbi bilarna. Vad gäller spårvägen finns endast en vettig handlingslinje: Behåll och bygg ut! Spårvägen behövs minst ett sekel till.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s