John Kraft och Mölndal

Kultplatser i Mölndal och Västra Frölunda

Var ägnade sig de gamla hedningarna åt sin gudsdyrkan? Var fanns offerplatserna, och vilka gudar dyrkades? Dessa frågor intresserar bland andra John Kraft, som i motsats till flertalet forskare även kan ge både utförliga och väl underbyggda svar. Den ena frågan leder över till den andra. Kraft har hittills skrivit tre utförliga och mycket intressanta böcker. Jag har recenserat dem, och här återges de två recensionerna, den ena tryckt i Historisk Tidskrift (4/2002), den andra i Fornvännen (3/2006).

En anledning till att jag sätter Kraft högt som forskare är, att vi oberoende av varandra har kommit till samma slutsats om gudsdyrkan i vårt härad, nämligen Askims härad. Kraft har färre sakskäl, och jag, som länge har forskat om bygdens äldre öden, har betydligt fler. Ändå hamnar vi inom samma område: västra delen av Fässbergsdalen med angränsande delar av Askim och Frölunda. Kraft har framfört sina slutsatser i sin bok ”Hednagudar och hövdingadömen i det gamla Skandinavien” (1999, s. 101-107). Han har också intressanta uppgifter om ”Fjäreriket”, det vill säga norra Halland (s. 96-98), men den ger ingenting vad gäller Lindome, som låg i utkanten av detta område. Jag har framfört mina uppfattningar i Mölndals-Posten (Kyrka och kultplats, MP 30/4 1982; Huvudbygden i Askims härad, MP 21/7 1999; Sjöfart gav välstånd i Fässbergsdalen, MP 28/7 1999).

Därute i Fässbergsdalen finns Brudberget. Detta ortnamn har många motsvarigheter på andra håll i Sverige och i övriga Norden. Jag har samlat uppgifter om andra ortnamn med Brud- som förled, men snart fann jag, att uppgiften var för stor för mig. Skulle inte John Kraft kunna ta över den? Forskarna är ju eniga om, att bruden är någon gudinna. År 2006 gjorde jag ett försök att övertala honom och översände en tjock packe med avtryck. Olyckligtvis hade Björn Ambrosiani ännu intressantare uppgifter att locka med, och så blev det ingenting den gången. Förhoppningsvis skall Kraft dock fullborda sina nuvarande forskningar och kunna gå över till brudarna i framtiden.

Kommentera

