Följ med på Färjan Fyra!

Att se på Göteborg är inte alltid så lugnt och avkopplande som man skulle önska. Överallt är det fullt av folk, mycket trafik och mycket buller. Man måste hela tiden ha ögonen med sig och ha ögon i nacken. Man blir splittrad och kanske även stressad.

Göteborgs bredaste och vackraste trafikstråk är dock samtidigt det lugnaste, tystaste och trafiktommaste. Jag syftar på Göta älv, och där går Färjan fyra. Mellan 1920 och 1970 gick hon i trafik mellan Residensbron och först Götaverken (sedan, från 1954, i stället Lundbyhamnen). Mellan åren 1954 och 1970 var hon extrafärja eller reservfärja.

Alltsedan 1974 går hon som museifärja på älven. Hon är Göteborgs lugnaste och behagligaste fortskaffningsmedel. Från hennes däck kan man i allsköns ro betrakta väsentliga delar av Göteborg från synvinklar, som man inte har tillgång till på land. Hon har sin ångmaskin kvar och gör inte något väsen av sig. Till skillnad från nutida fortskaffningsmedel är hon både tyst och behaglig. Här från hennes däck kan man se många av Göteborgs mest monumentala byggnader från deras fördelaktigaste sidor. Alla smärre skönhetsfläckar försvinner med avståndet.

Färjan går från Residensbron utmed ”Drömmarnas kaj” och upp till Säveån. Därefter följer hon Hisingssidan av älven. Färden ger oss många inblickar i hamn och sjöfart. Vi får se vyer över de nya bostadskvarteren på norra älvstranden. Färjan girar babord mot Klippan och följer därefter södra stranden tillbaka till Residensbron. Under färden brukar man stiga iland på Klippan eller Lindholmen och se på den äldre bebyggelsen där.

Färjan har alltid en guide ombord, men framför allt finns besättningen där. Fartyget ägs av Sjöfartsmuseet men sköts och körs av Sällskapet Ångbåten. Medlemmarna är som levande uppslagsverk om båtar och sjöfart och då kanske framför allt ångfartyg. Alla frågor får svar, och även passagerarna kan åtskilligt om båtar och sjöfart.

Lördagen den 9 oktober 2010 följde jag med på en hamntur – jag vet inte för vilken gång i ordningen. Göteborgs hamn visade sig från sin bästa sida. Där var nästan vindstilla. Höstsolen sken över de lugna vattnen, som glittrade och skimrade. Färjan var fullsatt. Allt var lyckat, och förnöjelsen var allmän. Jag gick hem och diktade omgående följande visa.

Följ med på Färjan fyra!
Sjunges som: ”Gubben Noak”.

Färjan fyra, färjan fyra
är just som den var.
Båtarna med ånga
är tyvärr ej många,
men i fyran, men i fyran
är maskinen kvar.

Färjan fyra, färjan fyra
stånkar aldrig tungt.
Nej, ty ångmaskinen
är en riktigt fin en.
Allt är oljat. Allt är välskött.
Allt går mjukt och lugnt.

Färjan fyra, färjan fyra
gör nog envar nöjd.
Liksom ”Bonnafröjda”
gjorde bönder nöjda
ger oss fyran, ger oss fyran
en sjöresas fröjd.

Färjan fyra, färjan fyra
far en vacker led.
Lämna trånga gränder,
där för mycket händer!
Kom till älven! Kom till älven!
Den är fri och bred.

Färjan fyra, färjan fyra,
den är värd en trall.
Folket, som där sitter,
ser på solens glitter
över böljor, över böljor
dyningar och svall.

Färjan fyra, färjan fyra
visar upp vår stad.
Kyrkorna och husen,
säkert några tusen,
liksom båtar, många båtar,
gör åskådar’n glad.

Färjan fyra, färjan fyra
– den är grann och fin!
Det kan jag bedyra!
Folk finns som kan styra.
En söt flicka, en söt flicka
sköter dess maskin.

Färjan fyra, färjan fyra
har besättningsmän,
som förvisst kan svara,
vad det än må vara!
Ej svarslösa, ej svarslösa
har de blivit än.

Färjan fyra, färjan fyra
har en personal,
som hör till de bästa,
och som kan det mesta,
när en farkost, när en farkost
än blir förd på tal.

Färjan fyra, färjan fyra
har en ciceron,
som jämt kan berätta
och dessutom lätta
tunga fakta, tunga fakta
med en skämtsam ton.

Färjan fyra, färjan fyra
har ett kaffebord.
Även älven suger!
Här finns mat, som duger,
och som räcker, och som räcker
åt en större hord.

Färjan fyra, färjan fyra
är så god som få.
Ja, jag säger satsen:
Den har första platsen.
Vaxholmsettan, Vaxholmsettan
är nog nummer två.

Den 9 och 10 oktober 2010
Lars Gahrn

Lästips
Gunnar Söderberg, Färjan 4 fyller 80 år! Artikel i: tidskriften Ångbåten Nr 3 2000 (s. 14-17).
www.steamboat.se

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s