Anten – Gräfsnäs – en museijärnväg med stil

Anten – Gräfsnäs museijärnväg utanför Alingsås utvecklas ständigt och har blivit en attraktion, som jämförs med Liseberg. Det finns mycket att skriva om järnvägen, och här kommer min andra bloggartikel i ämnet.

Arbete för 150 år framåt

Banan från Anten till Gräfsnäs är elva kilometer lång. Resan tar – utan uppehåll på vägen – drygt tjugo minuter. Detta innebär, att ångloket gör i genomsnitt 30 kilometer i timmen. (Det kan komma upp i 40 kilometer.) En resa mellan Göteborg och Skara tog lång tid i anspråk på den gamla tiden. För oss sentida resenärer är färden mellan Anten och Gräfsnäs enbart vilsam och behaglig.

Klart för avgång till Gräfsnäs. (Foto: Lars Gahrn.)

Klart för avgång till Gräfsnäs. (Foto: Lars Gahrn.)

Vi resenärer får åka, men järnvägssällskapets medlemmar måste ägna mesta tiden åt arbete. ”Endast 5-10 procent av tiden kan vi ägna åt körningar. Den övriga tiden ägnar vi åt arbete, men det är ett roligt arbete”, sade en av de medlemmar som jag talade med. När tåget lämnar Anten, har man på höger hand ett gärde (med anhalten Dirhuvden), där vagnar, övertäckta med presenningar, står uppställda. ”Där har vi arbete för 150 år framåt i tiden”, förklarade samme medlem. Även själva banan kräver stora insatser. Man behöver byta 300 slipers om året, men i själva verket byter man 700. Banstandarden höjs alltså år för år. När man börjar ana vidden av de arbetsinsatser, som ägnas denna bana, fylls man av tacksamhet mot dem, som bevarar denna del av vårt kulturarv.

En sevärdhet jämförbar med Liseberg

Anten – Gräfsnäs Järnväg har gott om duktigt folk, som arbetar med banan, lokomotiven, vagnarna och byggnaderna. Därför har museijärnvägen också blivit en stor sevärdhet. Bergqvist berättade, att några bekanta brukade säga, att det aldrig blev lugnt hemma hos dem, förrän familjen hade gjort dels sommarens besök på Liseberg och dels sommarens resa på Anten – Gräfsnäs Järnväg. Järnvägen är alltså en sevärdhet jämförlig med Liseberg.

Tågbiljett i pannan

Vatten fylls på i Kvarnabo.

Vatten fylls på i Kvarnabo.

Vill man ha reda på något om järnvägar, har man många att fråga. Järnvägspersonalen är både intresserad och kunnig. Den berättar gärna. Här finner man många trevliga människor. Jag skall berätta en liten händelse. Den 6 augusti 2009 åkte Anna Jolfors, Niklas Krantz och jag med museijärnvägen Anten – Gräfsnäs fram och tillbaka. På återresan satt jag med biljetten i hand och mössan i knäet och väntade på konduktören. När han kom, hade han en krans med miniatyrlok om halsen, och dem bjöd han ut till försäljning. Jag köpte ett lokomotiv (och borde ha köpt fler, ty lokomotiven är mycket uppskattade gåvor).

– Skall du inte titta på biljetten?

– Nej, en annan konduktör kommer senare.

När denne konduktör dök upp, kunde jag omöjligt hitta biljetten. Jag sökte överallt – men helt förgäves.

– Jag måste ha tappat biljetten, men jag försäkrar, att jag har köpt en biljett.

Konduktören såg besviken ut men bestred inte vad jag sade. Hade jag suttit på ett annat tåg, skulle jag ha blivit tvungen att böta 800 kronor (eller kanske mer). Nu hände ingenting obehagligt.

Vi kom tillbaka till Antens station och satte oss i serveringstältet. Värmen var tryckande, och jag tog av mig skärmmössan. Anna Jolfors tittade litet underligt på mig och frågade:

– Är du medveten om, att du har en biljett i pannan?

Även Kvarnabo station är välbevarad och välskött.

Även Kvarnabo station är välbevarad och välskött.

Där satt den, fastklistrad ”i mitt anletes svett”! På tåget hade jag suttit med mössan i knäet och biljetten i handen. När jag skulle betala lokomotivet, lade jag biljetten i mössan, och sedan satte jag på mig mössan. I hastigheten och värmen hade jag glömt, att biljetten låg i mössan. Jag tog biljetten i handen och gick in i stationen och fick biljetten klippt. Utanför stationen satt konduktören och pustade i värmen. Jag visade honom biljetten och tackade för visat förtroende. På en annan järnväg skulle jag ha råkat illa ut, men nu fick jag ytterligare ett trevligt minne. Om ni själva skulle leta förtvivlat efter er biljett, glöm inte att känna efter i pannan!

Stilfull järnväg

Gammaldags vagnsinteriörer väcker många minnen.

Gammaldags vagnsinteriörer väcker många minnen.

På olika sätt lyckas man göra en resa på denna bana till en tidsresa, ostörd av nutida och stilbrytande påfund. Under en av mina resor 2012 dök en trevlig flicka upp som konduktör. Kvinnliga konduktörer fanns nog inte år 1942, men hon var kortklippt som en gosse och såg ut som en ung järnvägsaspirant, en ung pojke eller lärling, som (utan lön) skulle lära upp sig i yrket. Hon passade mycket bra som konduktör. Skulle man inte kunna finna någon avvikelse från det historiskt riktiga? När hon vände nacken till, stack en starkt gul (och färgad) hårtofs fram under mössans kant. Så färgade nog inte en järnvägsaspirant håret 1942. För att kunna finna en liten (och obetydlig) avvikelse från det historiskt riktiga måste man alltså leta lika förtvivlat, som jag letade efter min biljett 2009. Järnvägssällskapet har verkligen lyckats bra!

Nu åker vi tillbaka till Anten.

Nu åker vi tillbaka till Anten.

Jag kunde inte kasta de små kartongbiljetterna utan tog med dem hem och visade dem för min mor, Maria Gahrn, som föddes 1926 och har åkt tåg alltsedan sin barndom. Hon fick tårar i ögonen, när hon såg de små biljetterna, och så sade hon: ”På den tiden var det stil på Sverige.” Bättre kan det inte sägas. Det är stil på Anten – Gräfsnäs Järnväg. Passa på att åka någon gång! Ni kommer inte att glömma denna tidsresa.

Klicka här för denna artikel som pdf

One thought on “Anten – Gräfsnäs – en museijärnväg med stil

  1. Javisst är den resan trevlig och ger många tågminnen från barn/och ungdomstiden. Anekdoten om biljetten är väldigt charmig, precis sådana fadäser som kan drabba ´gemene man´, och turligt nog förlåten! Jag reste med Humlebråtens Hembygdsförening här i Ödsmål, gör gärna om den resan framöver, senast var sommaren 2013. medlemmarna gör verkligen ett fantastiskt arbete! Tack för trevlig läsning Lars Gahrn!

Kommentera

