Ångbåten Herbert – Mjörns flaggskepp

Mjörn är en både stor och vacker sjö, som man gärna vill uppleva från vattnet. Över 2 000 fritidsbåtar finns i eller vid sjön, men mest känd av dem alla är ångbåten Herbert, som gör turer ut på sjön från sitt ångbåtsvarv inne i Säveån, nära åmynningen.

Ångbåtsvarv vid Säveån

Ångbåtsvarvet och kolupplaget. Foto: Lars Gahrn.

Ångbåtsvarvet och kolupplaget. Foto: Lars Gahrn.

När man kommer vand­rande på Lövekullevägen från Alingsås, får man se ett stort rött hus med vita fönsteromfattningar, och framför huset finns ett kolupplag. Det är ångbåts­varvets huvudbyggnad. Herbert är något numera så ovanligt som en koleldad ångbåt. Omedel­bart bortom huset ligger Herbert vid sin kaj, och röken puffar upp från skorstenen. Här känner man till och från en lätt doft av stenkolsrök. Man känner sig som hemma och förflyttad till forna tider. Herbert byggdes redan 1905 vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg.

Från Dalslands kanal till Mjörn

Då kunde nog ingen ana, att denna bogserbåt skulle hamna i Mjörn. Herbert drog nämligen stora timmersläp på Dalslands kanal och angränsande sjöar. Hemmahamn var Strands ångsåg i Nössemark och senare Lennartsfors. På 1960-talet började lastbilarna ta över. År 1966 hade Herbert bogserat färdigt, och 1968 lämnade båten Dalslands kanal. Efter allsköns öden och äventyr, som kunde ha slutat riktigt illa för den gamla bogseraren, hamnade Herbert år 1985 i Alingsås, nedgången och i mycket dåligt skick. Efter 12 000 arbetstimmar, som medlemmarna i Mjörns Ångbåtsförening ägnade sin klenod, var Herbert föryngrad och närmast som ny. År 1992 började bogserbåten gå turer på Mjörn. Sedan dess har över 20 000 passagerare åkt med Herbert.

Utmärkt bokningssystem

Herbert i Säveån med ångbåtsvarvet i bakgrunden.

Herbert i Säveån med ångbåtsvarvet i bakgrunden.

Ångbåtsresor tillhör de enbart angenäma frestel­ser, som jag varken kan eller bör säga nej till. År 2009 åkte jag med Herbert för första gången, och redan då beslöt jag att återkomma. Redan då blev jag angenämt överraskad över föreningens utmärkta bokningssystem. Man går in på hemsidan, bestämmer sig för biljett till valfri tur, fyller i personuppgifter och får sedan en bokningsbekräftelse som ett automatiskt e-postmeddelande med alla nödvändiga uppgifter. Föreningen hyser stor förståelse för, att folk kan få förhinder. De, som har bokat biljett, har möjlighet att avboka senast kvällen före resan. År 2012 skulle jag återigen ut och åka, men jag hade en lömsk feber i kroppen. Den kom och gick. Jag blev tvungen att avboka två gånger. Så kan man inte göra på många ställen. Söndagen den 7 juli följande år var det äntligen dags igen. Som erkänsla för ångbåtsföreningens frikostiga bokningsregler betalade jag dubbelt biljettpris.

Skorstenen fälls

Från ångbåtsvarvet gick Herbert långsamt utför Säveån, men snart var tiden inne att fälla gösen (flaggan i fören) och skorstenen. Herbert skulle nämligen gå under Mjörnvallsbron, och allt, som är högre än tre meter, slår i denna betongbro. Efter bron ökade hastigheten till full fart. Säveån orsakar nämligen avlagringar just vid mynningen, och vill det sig illa, kan båten sätta sig fast här. Muddring är på gång, och ärendet ligger just nu hos länsstyrelsen för behandling. Länsstyrelsen ger tillstånd till muddring och beslutar vilket slags muddring, som skall förekomma, men länsstyrelsens handläggningstid är åtta veckor. Innan beslutet kommer måste Herbert ta sig ut bäst det går. En bogserbåt, som även har tjänstgjort såsom isbrytare, klarar dock det mesta. Ingenting märktes vid utfärden, men vid hemfärden lär skrovet ha känt av bottnen, dock ytterst lätt.

Många resor på stor sjö

Därmed var vi ute på Mjörn, en stor sjö, 16 kilometer lång från norr till söder. I sjön finns omkring 60 namngivna öar, ofta klippiga och lövskogsbevuxna. Många villor och sommarstugor är byggda på klipphyllor med utsikt över vikar och sund. En vacker sommarsöndag brukar man möta många fritidsbåtar. Herbert gör ibland långresor ner till Björboholm, och då får man se större delen av sjön, men det vanligaste målet är Risön, och på dessa turer far man över inte mer än en tredjedel av denna stora sjö, Västergötlands näst största, (om man räknar ifrån Vänern och Vättern).

Resmålet Risön

Maskinisten Leif Lundin har tre ångmaskiner att basa över.

Maskinisten Leif Lundin har tre ångmaskiner att basa över.

Risön är naturreservat och utropades redan 1894 till republik (på skämt). En minnessten från 1896 finns uppe på det höga berget i öster, och bredvid står en annan minnessten från 1996. Denna lilla ö var bebodd på 1700-talet, och en skylt utmärker platsen mitt på ön. Här finns även en grund av kallmurad natursten. Förhoppningsvis är detta grunden till en ladugård eller förrådsbygg­nad och ej till någon människoboning. Man har bott i lä av östra berget och alldeles intill det västra. Man har sökt lä på denna säkerligen vindpinade ö, som på den tiden knappast var skogbevuxen. Ordet ris i förleden betecknar snarare sly och lägre växtlighet.

Mallorcavärme hos maskinisten

Även nu kan vinden friska i, så att det blir kallt ute på vattnet. Ångbåten har visserligen tak över större delen av däcket och en inbyggd styrhytt, men för övrigt är båten öppen ovan däck. Man kan dock råda bot på det mesta. Relingen har klätts med kapellväv, och på en stor del av båten har utrymmet mellan reling och tak klätts med genomskinlig plast, som kan rullas upp vid lugnt och varmt väder. På detta sätt får man lä för vinden. Skulle man vilja värma sig, är detta lätt att ordna. Alla är välkomna att hälsa på nere hos maskinisten vid ångmaskinen. Avståndet mellan svensk sommar och full Mallorcavärme är endast några steg på en lejdare. Här nere var det 35 grader varmt. Maskinisten under min resa var en gammal bekant från Mölndal, Leif Lundin, pensionerad brandman.

Dugligt folk behövs

Husgrunden på Risön är ett minne från det gamla Fattig-Sverige.

Husgrunden på Risön är ett minne från det gamla Fattig-Sverige.

I sin ungdom gick han till sjöss och var ute på haven under ett år. Anledningen till att han hamnade ombord på Herbert var dock närmast, att hans son gick en kurs på Nääs. Ångbåtsföreningen behöv­de snickare till alla trä­arbeten och lyckades värva sonen. Följden blev, att även Leif Lundin dök upp vid Herbert, och snart hade föreningen värvat också fadern. Så går det till. Ångbåtsföreningen behöver mycket dugligt folk, och de väntar inte på att folk skall komma och anmäla sig. Man går ut och söker. Dugligt folk känner dugligt folk, och de vet vilka man skall vända sig till och fråga. Den ene arbetande medlemmen drar den andre med sig. Utvecklingen står inte still. Nu finns ångbåtsbryggor i Alingsås, på Jönsholmen, på Risön, på Björboholm och i Sjövik. Många turer kan anordnas. Har du inte fritidsbåt i Mjörn, har du ändå alla möjligheter att fara ut på sjön med S/S Herbert.

Ångmaskin gav elström

Leif Lundin basar över tre ångmaskiner. Där finns även en donkeymaskin, som används för att länsa båten men framför allt för att pumpa upp brandvatten. Likaså har maskinisten ”en encylindrig Stuart lysmaskin”, som alstrade elström. En gång då förra seklet var ungt, vallfärdade folk ned till Lennartsfors för att beundra den elektriska belysningen i ångbåten. Tänka sig, en båt, som strålar av ljus utan hjälp av olja eller fotogen! Numera ger batterier ström till belysningen, men man kan köra igång ångmaskinen för att ladda upp batterierna, berättar Leif Lundin. Förr vallfärdade man för att se belysningen. Nu vallfärdar man för att se båten. Jag har gjort min andra tur, och förhoppningsvis gör jag fler i framtiden. Herbert och Mjörn är värda många vallfärder.

Läs vidare

http://www.herberts.se

S/S Herbert: K-märkt ångbåt från 1905 (folder, tryckt 2013),

Christina Ström, På tur med ångbåten Herbert, artikel i: tidskriften Mimers brunn nummer 5 2012.

Klicka här för denna artikel som pdf

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s