Fridolf Rhudin – en framstående artist, presenterad av en framstående ciceron

Fridolf Rhudin, den kände revyartisten, skådespelaren och tidiga filmstjärnan, har fått ett museum i Munkfors. Här föddes han, här började han uppträda inför publik, och här ligger han begraven. Under vår resa genom Värmland i slutet av juli och början av augusti 2012 drogs både jag och Niklas Krantz oemotståndligt till detta museum. Torsdagen den 2 augusti stod vi utanför Fridolf Rhudinmuseet i Gamla Bruket i Munkfors, förväntansfulla och intresserade. Vad kunde detta vara?

Mitt emellan visning och revy

Owe Clapson framför Fridolf Rhudin-museet.
Owe Clapson framför Fridolf Rhudin-museet.

Besöket blev en stor upplevelse, mycket tack vare den allkunnige och livfulle ciceronen Owe Clapson, som har byggt upp detta museum. Han kan i stort sett allt om Fridolf Rhudin (1895-1935). Han kan berätta och gör det gärna. Dessutom kan han både sjunga och härma såväl Fridolf Rhudin som andra komiker, och han gör det gärna. Vi fick ett mellanting mellan museivisning och revy av hög klass. För vår och några andra besökares skull drog han över öppettiden med ungefär en timme. Han märkte, att vi var intresserade, och att vi uppskattade föreställningen. Då gav han sig tid. Så skall en museiguide vara!

Olle i Skratthult och Bosse Parnevik

Vad innehåller då museet? Där finns givetvis ett stort antal filmaffischer, inramade fotografier av Fridolf Rhudin och hans närmaste, kläder, som stjärnan har burit, och andra personliga ägodelar. Tar man del av sådant material på ett stort och tyst museum, kan man lätt känna, att man har kommit långt efter den stora föreställningen, men Clapson gav liv åt museet och samlingarna. Rhudin är huvudpersonen på museet, men där finns även material om bondkomikern Olle i Skratthult och imitatören Bosse Parnevik. Även Parnevik härstammar från Munkfors.

Bygdens kända personer framhävs

Museet har gjort Munkfors känt i vida kretsar. Lördagen den 21 juli 2012 anordnades här Svenska Bondkomikfestivalen med många framträdanden. Då utdelades även Fridolf Rhudinpriset till Mia Skäringer. Intressant var att se, att man här i Värmland ofta framhåller bygdens kända söner och döttrar. I storköpen kunde man se stora inskriftstavlor, där bygdens kända personer stod uppräknade. Bland dessa fanns onekligen Fridolf Rhudin. Författarinnan Birgit Th. Sparre ansåg, att han på sin tid var lika stor som senare Edvard Persson. Hon hade själv lärt känna honom och skriver om honom i sin minnesbok ”Solen och sjön”. Hon mötte Fridolf Rhudin hos Karin Swanström i Stockholm. Här fick man lära sig teaterteknik.

Vad skall jag göra av mina händer?

Birgit Th. Sparre berättar: ”Det var fräs och fart och friska fläktar. Hemma hos Karin Swanström fläktade det ständigt. Från tidiga morgonen till sena kvällen myllrade det in elever hos henne. Det är mig en gåta hur hon orkade med oss alla som trängdes i hennes syrenfärgade rum i otålig väntan på den åtrådda lektionen. Teaterbitna ungdomar kom och gick med rollhäften i händerna och spelglans i blicken.

Fridolf Rhudin, en underfundig och skämtsam skådespelare.
Fridolf Rhudin, en underfundig och skämtsam skådespelare.

Det var många berömdheter som passerade revy i Karins våning på Sveavägen. Flera av dem lärde jag känna och fick glädjen räkna till mina vänner. I den brokiga skaran minns jag särskilt en ung man som en dag kom intravande och stillsamt slog sig ned i en undangömd vrå. Han såg ingenting ut och föreföll mycket blyg men ändå drog han uppmärksamheten till sig. Han hade glimten i ögat och ett truligt småleende som gav honom en speciell charm. Vi bekantade oss med varandra. Jag fick veta att han var skådespelare och uppträdde på Södran. Han hade besvär med sina händer, visste aldrig var han skulle göra av de stora ’kardorna’. Därför hade han vänt sig till Karin Swanström för att få hjälp att bemästra problemet och kunna uppträda på scenen utan ’handkomplex’.

Det var löjligt vad en sådan bagatell betydde för självsäkerheten, förrådde han med ett smittande fnitter, som svenska folket med tiden lärde sig älska.

Den blyge unge mannen var nämligen ingen mer eller mindre än Fridolf Rudin.

Den gången sa mig hans namn ingenting, men det dröjde inte länge, förrän jag var en av hans hängivnaste beundrarinnor. Jag vet inte, vad det var för magnetism som utströmmade från honom och som tog publiken med storm. Han var genial i sin genre. Till slut behövde han bara visa sig på scenen för att publiken skulle vråla av förtjusning.

I samma veva som jag lärde känna Fridolf Rudin hade jag så smått börjat ägna mig åt journalistik. Till mitt jobb hörde att intervjua känt folk. Naturligtvis utsåg jag Fridolf till intervjuoffer, men när jag ryckte fram med min begäran visade han sig absolut omedgörlig.

-Våga inte skriva om mig, det förlåter jag aldrig i evighet! sa han, på sitt lustiga vis med en elegant avvärjande handrörelse, inlärd av Karin Swanström.

När han såg min besvikelse veknade han och förklarade att jag möjligen kunde få en intervju med honom som hund! Han höll just på att inöva en sketch, där han föreställde en hund som filosoferar över tillvaron. Det var den trevligaste roll han haft, sa Fridolf!

Hundsketchen blev en stor succé – den lever som bekant än idag på grammofonskiva – men eftersom min uppdragsgivare ville ha en artikel om Fridolf som Fridolf och inte som hund, frös även den intervjun inne.” (Birgit Th. Sparre, Solen och sjön: Minnesskisser från min uppväxttid därhemma på gårdarna, kapitlet: Elev hos Karin Swanström, 1961, s. 262-263.)

Fridolf Rhudin har besökt Mölndal

Fridolf Rhudin var mycket intresserad av boxning och brottning. Mölndal hade en mycket livaktig boxningsklubb och en likaså livaktig brottningsklubb. Ibland anordnades matcher i Forshallen eller ”Skjorta”. Så kallades Lilla Götafors i Götaforsliden (kvarnfallet 20 eller Götaforsliden 15). Alf Lövgren kunde berätta om detta:

”Jag var med på en boxningsmatch i Forshallen. Även skådespelaren Fridolf Rhudin, som var mycket boxningsintresserad, befann sig bland åskådarna. En boxare, som kallades Böna, blev knockad, och när han återigen kom till sans, frågade han: Vem f-n släckte ljuset?”

Även Sven Johnson hade ett och annat att berätta om Fridolf Rhudin i Mölndal:

”Kalle Nygren fick telefon från någon, som ville att han skulle lägga undan biljetter till brottningsmatchen.
– Vem är det?
– Fridolf Rhudin
– Nä, nä, försök med något annat.
– Ja, men det är Fridolf Rhudin.
Då lade Kalle Nygren på luren.

När det var dags för match, infann sig Fridolf Rhudin. Det var enda gången som Kalle Nygren blev mållös.”

Genombrott genom filmen

Fridolf Rhudins grav på Munkfors kyrkogård. Foto: Lars Gahrn.
Fridolf Rhudins grav på Munkfors kyrkogård. Foto: Lars Gahrn.

Även i boken Fackelrosor kommer Birgit Th. Sparre in på Fridolf Rhudin men mera i förbigående. Bland hennes sjungande vänner ingick även Edvard Persson. Hon skriver: ”Edvard Persson hade gett sig filmen i våld och blev inom kort Europafilms stora dragplåster med en popularitet som kunde jämföras endast med Fridolf Rudins.” (Birgit Th. Sparre, Fackelrosor: Minnesskildringar, Sthlm 1968, s. 168-169.) Rhudin skulle alltså ha varit lika stor som Edvard Persson. Jämförelsen ger en nyckel till förståelse av varför Rhudin kunde slå igenom. Bägge fick sitt stora genombrott genom filmen. Sten-Åke Cederhöök är ett tredje exempel. Han hade spelat revy och buskteater i Göteborg så länge som någon kunde minnas, men han var både obemärkt och förbisedd utanför dessa kretsar. När han väl kom med i TV, blev han både känd och uppburen. Han blev inom kort känd och hyllad över hela landet.

”Magnetism” som inte upphör

Alla stora artister har även sin begåvning och skicklighet att tacka för sin framgång. Birgit Th. Sparre kunde inte förklara dessa närmare – endast slå fast att de fanns i rikt mått hos Rhudin. Nu har hans ”magnetism” givit honom ett museum i hans hembygd Munkfors, där hans grav alltsedan början är ett vallfärdsmål. Ett århundrade efter sin födelse fick han ett museum. Fridolf Rhudins magnetism är stark och avtar alltså inte.

Klicka här för denna artikel som pdf

Kommentera

