Mjuk rokoko i Backa kyrka

Backa kyrktorn sticker upp ovanför bergåsens grönska. Man ser det, då man färdas i buss eller bil mellan Göteborg och Kungälv. Man ser det då man färdas i båt på Göta älv. Jag har ofta sett denna gråsvarta pyramid över grönskan och blivit nyfiken på kyrkan.

Altaruppsats i mjuk rokoko

Backas kyrkotorn ses vida omkring. Foto: Lars Gahrn.

Backas kyrkotorn ses vida omkring. Foto: Lars Gahrn.

Det är dock inte lätt att komma in i kyrkor nu för tiden. På grund av alla kyrkstölder på senare år måste man tyvärr hålla kyrkorna låsta, men under 2014 fyllde Backa kyrka 150 år, och då hölls kyrkan öppen en vecka i maj månad. Jag var där och tittade mig omkring. Altaruppsatsen fångade genast mitt intresse: Detta är ju mjuk rokoko! Sådant är ovanligt i ett kyrkorum. Altaruppsatsen från 1906 är en hel vägg, som skärmar av utrymmet bakom. Här bakom hade man förr kyrkans sakristia. Altaruppsatsens mittdel är mest präglad av rokokon, särskilt ovandelen med sina böljande och mjuka linjer. Även sidostyckena har sina rokokoinslag. Här finns snäckskalen, som har gett namn åt rokokon, la rocaille på franska. Rokokoform­erna tillsammans med vitt och guld ger ljus, liv och mjukhet åt kyrkorummet. Altartavlan tillkom samtidigt. Den är målad i barockstil av professor Gottfrid Kallstenius.

Jesus välsignar barnen – avbildad två gånger

Altaruppsatsen präglas av mjuk rokoko.

Altaruppsatsen präglas av mjuk rokoko.

Kyrkan har fönstermålningar från 1913 av Axel Lindgren. De visar som sig bör kända händelser ur Jesu liv. Bland annat ser man Jesus, när han väl­­sig­nar barnen. En annan konstnär, som har satt sin prägel på kyr­kan, är Joel Mila. Så sent som till kyrkans 100-årsjubileum år 1964 målade han ”Det stora gästabudet” i kortaket. Han har även utfört en målning, som hänger inramad på kyrkoväggen. Den visar Jesus, när han välsignar barnen. Denna händelse finns alltså avbildad två gånger i kyrkorummet. Denna dubblering visar på sitt sätt, hur viktig Jesu välsignelse av barnen är i Svenska kyrkans förkunnelse. Guds kärlek omfattar alla, även – och inte minst – de allra minsta.

Förr knäföll barnen

Jesus välsignar knäböjande barn.

Jesus välsignar knäböjande barn.

När man ser på Joel Milas målning, kommer man att tänka på väggmålningarna i de romerska katakomb­erna. Milas målningar och katakombernas har samma naivism och förenkling i återgivningen. Mila var i viss mån en naivist, men även i denna stilart hade han förebilder i kyrkans långa och vittförgrenade konstut­veck­ling. De båda framställningarna speglar på ett intressant sätt sin tid. På fönstermålningen faller de två barnen i förgrunden på knä och knäpper andaktsfullt händerna inför frälsaren. På den tiden lärde man barnen att falla på knä, men på Milas tid hade ett och annat förändrats. På hans målning rusar barnen fram mot Jesus och snarare trängs än uppträder lugnt och stilla. Endast en mor med sitt barn i famnen faller på knä, men barnen gör inte så.

Korsvägsstationer

Även vår tid har lämnat bidrag till kyrkan. År 2008 inköptes i Italien så kallade ”korsvägsstationer”. Femton träsniderier skildrar Via Dolorosa, Lidandets väg för Jesus. En skicklig hantverkare har täljt dem. Personerna är förenklat återgivna och blir därför uttrycksfulla. Man tänker på expressionistiska konstverk. Alla katolska kyrkor har sådana ”korsvägsstationer”. Tanken är att kyrkobesökarna skall gå runt från station till station och erinra sig ”Vår Herre Jesu Kristi lidandes historia”.

Föremål från äldre tid

Jesus välsignar framrusande barn.

Jesus välsignar framrusande barn.

Vad finns då från den äldsta kyrkan? Här intill har legat en kyrka alltsedan medeltiden. Från detta skede kom­mer dopfunten. Den gamla altaruppsatsen är isärplo­ckad. På den nya altaruppsatsen har man satt två skulpturer, nämligen Tron och Hoppet. På predikstolen finns ett krucifix därifrån och på nummertavlorna två änglabilder från samma altaruppsats. Dessutom finns en oljemålning, som visar Jesus och den samaritanska kvinnan vid Sykars brunn. Eftersom hon ville göra intryck på männen, är hon avbildad klädd i vackra och påkostade kläder. Jesus sänder henne en vänlig och genomträngande blick. Hon avbildas ibland tillsam­mans med Jesus, eftersom hon visade sig läraktig, öppen och mottaglig för hans andliga undervisning.

På detta sätt är kyrkan präglad av alla tider och många slags stilar. Trots detta eller kanske just därför är dess helhetsverkan både balanserad och harmonisk. Man dröjer sig gärna kvar i kyrkorummet, som förhoppningsvis snart öppnas på nytt för visningar.

Klicka här för denna artikel som pdf

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s