Sven Evert Nilsson som konstnär

 Den konstnärliga verksamheten började för Sven Evert Nilssons del på golvet framför vedspisen hemma i köket i Roten M 37, alldeles intill Kvarnbyparken. Sven Evert föddes 1929, och allt sedan 1930-talet har han fortsatt att teckna.

Tre delar om konst

Fadern arbetade på Papyrus och tog hem utskottspapper till sin son. Här på golvet låg Sven Evert och tecknade av exempelvis seriefiguren Karl Alfred, som har fortsatt att dyka upp på Sven Everts teckningar även under senare år. Konstnären var dock klok nog att inte försöka leva på sin konst, och sitt mångskiftande yrkesliv har han skildrat i föregående delar av sina minnesanteckningar. Nu avslutar han sin mäktiga memoarcykel med tre delar om sin konstnärliga verksamhet: Utställning av Sven Evert Nilsson: Konstutställningar, Konstnärliga aktiviteter (2014, 82 sidor), Utställning av Sven Evert Nilsson: Göteborgs stad, – bibliotek, – förvaltningar, – donationer (2014, 68 sidor), Utställning av Sven Evert Nilsson: Hällingsjö, Härryda, Trollhättan, Vänersborg (2014, 24 sidor).

Dokumentär skildring

Jättestenen i Hulelyckan, nära Sven Evert Nilssons föräldrahem. Målning av Sven Evert Nilsson.

Jättestenen i Hulelyckan, nära Sven Evert Nilssons föräldrahem. Målning av Sven Evert Nilsson.

Det väldiga antalet sidor, inte mindre än 174, kanske överraskar, men Sven Evert har sparat inbjudningar, avtal, tjänsteskrivelser, tidningsartiklar och bilder med anknytningar till hans utställningar. Alltsammans meddelas i faksimil eller kopia. Skildringen har alltså en starkt dokumentär inriktning. Bland alla dessa blad finns därför förhållandevis få sidor med nedskrivna minnen. Skildringen är tyvärr inte tryckt utan enbart kopierad. Den finns dock tillgänglig både i Mölndals stadsmuseum och i Mölndals Hembygdsmuseum. Här finns mycket att fördjupa sig i.

Var är kroken?

Sven Everts konstnärsnamn är Kroken. På hans teckningar och vernissageinbjudningar ser man ibland en fiskekrok tecknad. I sina minnesanteckningar berättar han om den minst sagt märkliga bakgrunden till detta namn. I sin barndom var han hemma hos en lekkamrat och lekte med dennes leksakståg. Till tåget hörde en ”skruvkrok”, som lekkamraten hade tappat bort men återfunnit. När de låg på golvet och lekte med tåget, upptäckte Sven Evert, att skruvkroken fortfarande fattades. Han frågade då: ”Var har du den där kroken, som du sa att du hade?” Lekkamraten och dennes mamma hade ”hjärtligt och hjärtlöst roligt” åt Sven Everts uttalande. Berättelsen spreds, och Sven Evert fick därefter heta ”Kroken”. Själv begrep han aldrig vad som var så roligt, och inte heller jag begriper något. Möjligen utryckte sig Sven Evert något annorlunda. I vilket fall som helst tyckte han, att öknamnet var användbart.

Landskap och ”goa gubbar”

Sven Evert Nilsson.

Sven Evert Nilsson.

För offentligheten framträdde hans om konstnär första gången år 1952, då han fick teckningar av några tränare från Åbyfältet införda i Åby Tidningen. Sedan har det blivit mycket mer. Han har tecknat landskapsbilder från olika delar av Sverige, och han har blivit känd för sina ”goa gubbar”, teckningar av kända svenskar, någonting mitt emellan porträtt och karikatyrer. Även jag har råkat bli avporträtterad, i detta fall både snällt och porträttlikt. I Idrottsmuseet på Kviberg är han representerad med målningar, som föreställer Ingemar Johansson, Gunder Hägg och Arne Andersson. På senare år har han återvänt till sin barndoms Mölndal och tecknat vyer därifrån efter fotografier. Min bok ”Mölndals gatunamn” (1998) har blivit flitigt genombläddrad på jakt efter förlagor. En tid var han flitig att föra in bidrag i Mölndals-Posten.

Konsthallen

Mölndal fick en konsthall 1992. Den blev mycket omstridd, eftersom man satsade mycket på installationer. Sven Evert gjorde inlägg i debatten. Som marknadsförare och säljare tyckte han, att det var olämpligt, att man satsade på konst, som folkets breda lager inte ville vare sig se eller köpa. Han kom med goda råd, som visar att han är en mycket skicklig marknadsförare och säljare. Råden följdes inte, och konsthallen lades ner 1996. En del av detta redovisas också i de tre delarna. Han följde sina råd för egen del och kan därför redovisa många framgångar. Han har ställt ut i alla möjliga sammanhang. År 2010 var det dags i Kvarnbygården, Mölndals Hembygdsmuseum. Cirkeln var sluten. På andra sidan museets trädgårdsmur ligger Roten M 37, där Sven Evert började teckna på köksgolvet för mer än 80 år sedan. Mölndalsborna kan mycket väl ge sig ut i världen och bosätta sig på andra orter, men för förr eller senare är de tillbaka i födelsestaden. I Krokens fall var vägarna både krokiga och givande, men tillbaka från Mölndal kom han till sist ändå.

 Klicka här för denna artikel som pdf

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s