Skibladner – hjulångaren på Mjösa

Skibladner på Mjösa. Vykortsbild.

Skibladner på Mjösa. Vykortsbild.

Skibladner på Mjösa måste vi åka med! När man far på semester till Norge, är Skibladner ett av de besöksmål, som genast dyker upp ur minnets gömmor. Skibladner är världens äldsta hjulångare, som fortfarande går i regelbunden trafik enligt turlista. ”Mjösas vita svan” har blivit ett begrepp, och turerna är täta. Den har gått där sedan 1856.

Långskepp och skovelhjul

Niklas Krantz och jag åkte runt i Norge i augusti 2013. Vi for med Skibladner från Gjövik ner till Hamar och tillbaka igen. Jag har sett många ångbåtar och även åkt med hjulångaren Eric Nordevall II. Skibladner var dock en upplevelse utöver det vanliga. Skeppet är ovanligt långt och smalt. Ibland tycker man sig se ett vikingatida långskepp omvandlat till hjulångare. Skeppet förlängdes med sex-sju meter vid ombyggnaden 1888. Från början hade fartyget två skorstenar och liknade då ett krigsfartyg från den tiden. Även de var som bekant både långa och smala för att kunna gå så snabbt som möjligt genom vattnet.

Vackra bygder vid Mjösa

Mjösa är Norges största insjö, och här var ångbåtstrafiken livlig en gång i tiden. Nu är turisttrafiken kvar, och den räcker mer än väl för gamla Skibladner. Här finns några av Norges rikaste och vackraste jordbruksbygder. Stränderna är höga. Gula fält omväxlar med gröna skogsparker och blånande åsar. Gårdsbyggnaderna är stora och välhållna. Här öppnar sig ständigt nya landskapstavlor. Står man på något av däcken, har man ständigt mycket att titta på.

Skiftande vattenstånd

Mycket finns också att berätta. Vattenståndet i Mjösa har skiftat (och skiftar) på grund av snösmältning och nederbörd. Nere i hamnen i Hamar finns en sten med de olika vattenstånden inhuggna. De högsta befinner sig ovanför min hjässa. Nere vid sjön ligger en kyrka. Man berättade, att vid en översvämning rodde ett brudpar i båt in i kyrkan och fram till altaret, där de blev vigda av prästen. Historien är utmärkt, men man har all anledning att ställa sig frågande. Vigsel i hemmet var förr mycket vanlig och borde ha föredragits i ett sådant fall. Eller satt prästen i en annan roddbåt framme vid altaret? Eller stod han på altaret för att inte bli blöt om benen? Hur kunde brudparets följe övervara vigseln? Rodde även de in i kyrkan i roddbåtar?

Ett fornnordiskt namn blev norskt

Postflaggan. Foto: Lars Gahrn.

Postflaggan. Foto: Lars Gahrn.

Vid vår resa stod vattnet ungefär så högt som vanligt. Ändå kunde Skibladner inte gå under en av broarna på vägen. Det visade sig dock, att man kunde dra ner masten. Vanligtvis fäller man masten, men på denna hjulångare sänktes masten lodrätt. Masten förkortades alltså tillfälligt innan skeppet skulle gå under bron. Även namnet är något förkortat. Den, som känner till nordisk gudasaga, vet att Frejs skepp hette Skidbladner. Esaias Tegnér skrev en på sin tid känd dikt med titeln Skidbladner. För honom är skeppet en bild av diktningen eller diktkonsten. Nu finns emellertid en regel, som kallas ”trekonsonantlagen”. Den innebär, att om tre konsonanter eller medljud står samman utan självljud eller vokal emellan, så faller ett av medljuden. Under vikingatiden och dessförinnan tycks människorna ha haft en oerhörd kraft att uttala de omöjligaste medljudsanhopningar, men under senare århundraden har man blivit mycket bekväm, och då har trekonsonantlagen härjat svårt bland medljuden, framför allt inom folkmålen. ”Skibladner” är ett fornnordiskt namn, som genom språkutvecklingen även har blivit norskt. Fornnordiskt och samtidigt norskt – namnet passar utmärkt in på ett skepp på Mjösa mitt i denna historiska bygd i Norges hjärtbygder.

Postfartyg med postflagga

Skibladner var både passagerarbåt och lastfartyg en gång i tiden. Alla slags människor for med detta fartyg. Det fanns även eleganta salonger för de mest välbeställda. Salongerna finns kvar och är nu öppna för alla. Här serveras lax och ”jordbär”, vilket givetvis tack vare trekonsonantlagen har blivit ”jorbär”. (På svenska kallas dessa bär för jordgubbar.) Några salonger är dock mera sällskapsrum i största allmänhet. Här finns alltså alla möjligheter till sysselsättning under båtfärden. En annan tänkbar sysselsättning är att skriva vykort. Sådana säljs frankerade i skeppsbutiken, och Skibladner har egen brevlåda. Flaggan är därför av litet annat slag än den vanliga norska. I flaggans mitt finns ett fyrkantigt vitt fält med ett posthorn i. Skibladner för postflagga. Ett större fartyg var förr i världen litet av en värld för sig, och så var det med Skibladner.

Signalkanoner

Två av de fyra mässingskanonerna. Foto: Lars Gahrn.

Två av de fyra mässingskanonerna. Foto: Lars Gahrn.

Hjulångaren har fyra små kanoner i fören, två om babord och två om styrbord. Om dem berättas: ”De fyra små mässingskanonerna i bogen tjänade ursprungligen ett praktiskt ändamål. De skulle varsla om, att nu kom skeppet. Det var nödvändigt om natten och i oklart väder. Men de blev också använda till salutering. Satt flaggan uppe på en gård som tecken på bröllop eller annan festlighet, avfyrades kanonerna, och detta skulle kvitteras från land. När det var ’storkar’ ombord, som ville betala för skotten, så small det för jämnan. ’Nu har jag varit i sta’n och sålt timmer och tjänat pengar’, så härmade man efter en hedemarksbo. ’Nu ska’ vi ha champagne och skott hela vägen.’”

Tre sånger om Skibladner

 I skeppsbutiken säljer man även en cd-skiva med titeln ”Skibladner” och flera bilder av hjulångaren. Låtarna är av många slag, men inte färre än tre handlar om Skibladner. ”Skibladner är båten, som alle har kär”, heter det i en av sångerna. Skibladner är också båten, som alla, eller nästan alla, känner till. Den har blivit en känd bild – ”ikon” säger man numer – från Östlandet. En färd med Skibladner är ett mycket bra sätt att visa folk det vackra landet kring Mjösa.

Läs vidare

Skibladner: Verdens eldste hjuldamper i drift: Text: Jan H. Olstad, reviderat av Arne Julsrud Berg, utan tryckår.

Klicka här för denna artikel som pdf

Annonser

2 thoughts on “Skibladner – hjulångaren på Mjösa

  1. En alldeles utmärkt artikel som jag ramlade in på. Tack! Ska nog ta mig upp till Mjösa och Skibladner. Vänligen, Lars Lindh, Varberg

    • Jag rekommenderar verkligen gamla Skibladner. Du kommer inte att ångra dig. Inte långt ifrån finns Norges förnämliga järnvägsmuseum. Det är mycket sevärt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s