Paddan på Säveån

Vandrar man på kajerna förbi Lilla Bommen, Göteborgsoperan och Maritiman, dröjer det inte länge förrän man ser en Paddan-båt komma, oftast välbesatt med turister. År efter år, alltifrån 1939, har Paddan med sina båtturer tagit både turister och infödda göteborgare runt på vallgraven, hamnkanalen och Göta älv, visat dem rikets andra stad från sjösidan och berättat både om dess historia och dess nutid.

Trevliga och vänliga guider

En av Paddans kunniga och trevliga ciceroner. Foto: Lars Gahrn.
En av Paddans kunniga och trevliga ciceroner. Foto: Lars Gahrn.

När man går där i solskenet på kajen, inser man snart, att ingen annan har guidat så många, och att ingen annan har guidat så länge som Paddan. Stor skicklighet och stor lyhördhet för folks önskemål och smak krävs för att med framgång kunna fortsätta verksamheten år efter år. Jag skall här redovisa mina iakttagelser, som i första hand andra ciceroner men även många andra kan ha nytta och glädje av. Först av allt är ciceronerna genomgående påfallande vänliga och trevliga. Sådana egenskaper kan visserligen vara spelade, men om de så är, brukar de verkliga egenskaperna förr eller senare lysa igenom. Något sådant har jag aldrig märkt hos Paddans guider. Det är tydligt, att man beflitar sig om att välja ut vänliga och trevliga ciceroner, och att man lyckas bra.

Omväxling i uppgifter och påstigningsplatser

Paddan har ett begränsat antal farvatten att åka på, men ändå lyckas man skapa förnyelse och omväxling. Man beflitar sig uppenbarligen att hela tiden ge ciceronerna nya kunskaper. Även om man åker då och då, får man inte höra samma guideläxa. Man lär tvärtom hela tiden ett eller annat nytt. En viktig förändring är, att man har börjat med en ”Hop On-Hop Off-båt”. Detta innebär, att en Paddan-båt kör den vanliga turen, men att den angör kajerna här och var, så att folk får stiga på eller av enligt gottfinnande. Fördelen med detta är att alla hugade resenärer inte behöver trängas på det vanliga och trånga stället vid Kungsportsplatsen. Ser man en båt komma glidande, kan man skynda till närmaste angöringsplats och stiga ombord. Har man väl kommit ombord, kan man för samma biljettpris åka med så länge man vill. Särskilt under varma och soliga sommardagar kan det vara trevligt att följa med ett varv till.

Omväxling i färdvägar

Hamnplatserna har vuxit ut till små trevliga kåkstäder.
Hamnplatserna har vuxit ut till små trevliga kåkstäder.

Paddan strävar också efter att erbjuda färder på andra farvatten. Till jul går man upp i Mölndalsån och kör folk fram till Liseberg, som ju hårdsatsar inför julen. (Varför gör man inte samma tur även sommartid? En slussning i slussen vid Drottningtorget är en upplevelse och lär passagerarna hur slussningar går till.) Våren 2015 erbjöd man resa på Säveån genom centrala Lerum. Sedan flera år tillbaka erbjuder man tvåtimmarsturer från sin vanliga utgångspunkt vid Kungsportsplatsen och vidare upp genom Säveån till Partille. Onsdagen den 12 augusti 2015 var jag med på en sådan färd. Jag skall redovisa några intryck därifrån.

Guidning och kaffe

Paddan får på sina turer i regel mycket blandade sällskap med vitt skilda intressen eller med svagt utvecklat intresse över huvud taget. Påfallande är, att man är angelägen om att meddela uppgifter i vitt skilda ämnen, för att alla skall kunna hitta något, som intresserar honom eller henne. Vidare är det påfallande, att man inte fördjupar sig i något ämne. Det är inte lämpligt, om någon finner guidningen långrandig. Vi fick guidning på Säveån upp till Partille, där båten vände. Därefter vilade guidningen till dess att Paddan-båten var tillbaka på Göta älv. Under nedfarten till Göta älv bjöds passagerarna på kaffe och bulle. Helt riktigt har man begripit, att folk i våra dagar lätt kan bli uttråkade av en längre båttur på drygt två timmar. Det gäller därför att skapa omväxling och ge passagerarna även något annat att tänka på. Icke alltför många passagerare torde vara så svåra att tillfredsställa, men det räcker att några är det, för att missnöje skall uppstå och spridas. Paddan har lång erfarenhet och har tänkt på allt.

Färd genom tät grönska

När man ser dessa jättebjörnlokor, kan man tro sig vara i djungeln.
När man ser dessa jättebjörnlokor, kan man tro sig vara i djungeln.

Vad är då att säga om själva färden på Säveån? För att komma dit och hem gör man den vanliga färden på vallgraven, hamnkanalen och Göta älv. Därutöver får man en färd på Säveån, som har frodig växtlighet på sina stränder. I början är den glesare, och man ser många av byggnaderna i Gamlestaden, men allt efter som tätnar grönskan och man får allt svårare att avgöra var man befinner sig. På några ställen finns hamnar för fritidsbåtar med hemmabyggda och oregelbundna sjöbodar. Många broar passeras. På de flesta har tyvärr klottrare lämnat sina spår. Guidningen handlar till stor del om växtligheten. Stora bestånd av jättebjörnlokor finns här liksom många knäckepilar. Grenarna på pilarna knäcks lätt, faller i vattnet och förs av strömmen i väg till andra växtplatser. På detta sätt bidrar Säveån till att sprida knäckepilen. Bäver finns numera på nytt i ån, men tyvärr brukar bävrarna hålla sig undan, när en Paddan-båt kommer farande. Här och var står fiskare, som metar i det dunkla vattnet. Inom Göteborg stads område har man badförbud, men Partille lär inte ha något motsvarande.

Många Göteborgs-skämt

”Röde Orm” underifrån.
”Röde Orm” underifrån.

För att göra framställningen lättsam använder ciceronerna många Göteborgsskämt. Göteborg kallas Blöteborg och så vidare. Här kommer ett nytt bidrag till uppsättningen av guideskämt. Vi far under en nybyggd bro, som är bjärt rödmålad och vindlar sig fram. Den har fått skämtnamnet ”Röde Orm”, berättar Niklas Krantz. Säveån kallas av Paddan för ”Göteborgs Amazonas”. Namnet är träffande, när man har kommit en bit upp på ån. Hela tiden får vi dock påminnelser om bebyggelsen i närheten. Då båten vände, hade vi på styrbords sida några industrifastigheter. På en av dem stod Göteborgs Fönsterrenovering. (Adressen är Industrivägen 7, Sävedalen.) Vi befann oss i Partille kommun, men även där finns alltså företag med förleden ”Göteborgs”. Även den, som ofta far igenom dessa stadsdelar eller kommundelar, får en helt annan upplevelse än den vanliga. Som regel får vederbörande också veta litet mer. Paddan kan konsten att guida.

Klicka här för denna artikel som pdf

Annonser

One thought on “Paddan på Säveån”

  1. Återigen tack för trevligt inlägg! Så frestande det låter att även få göra strandhugg i Mölnlycke, och kanske nappar någon Kungälvskulturell person på att ´fresta´ Paddan att angöra bryggorna i dessa landamären, kanske ta ett stopp vid ´Klosterön´ för en liten guidning där? Just det med sightseeing per båt är lockande för personer med svårigheter att ta sig fram på skraltiga ben, att ´kunna vara med ändå´ och dela upplevelser är ovärderligt. Vänliga hälsningar Ulla Enalid Thomsen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s