Gamla Märsgarn seglar utefter Västkusten

”Svea af Bohuslän” hette hon nu. Min gamla båt hade – för vilken gång i ordningen vet jag inte – bytt namn. Därför kände jag inte igen henne, när hon kom seglande på Västerhavets farvatten. År 1975 tillhörde hon Kungliga Flottan och fanns vid Berga Örlogsbas i närheten av Nynäshamn. Hon är en gammal skärgårdsbåt, som har gått i passagerartrafik. År 1975 var hon utbildningsfartyg.

Vi lärde oss styra

Svea af Bohuslän utanför Göteborgs Maritima Center. Foto: Lars Gahrn.

Svea af Bohuslän utanför Göteborgs Maritima Center. Foto: Lars Gahrn.

Vi värnpliktiga flottister skulle lära oss att styra en motorbåt och att navigera efter sjökort. En man stod i styrhytten till rors bredvid läraren. Några stod bredvid och skulle läsa sjökortet. De andra satt nere i salongen och väntade. Som ni förstår innebar detta, att vi satt och samtalade eller halvsov eller möjligen helsov. Själv satt jag och läste. Jag minns att motorljudet hördes ganska starkt och försvårade inslumrande. Utbildningen hade en lugnande (eller möjligen förslöande) inverkan på oss. Jag minns tillfället, då jag själv stod till rors. Själv visste jag inte vart vi var på väg. Mina kamrater, som skulle läsa sjökortet, stod och småtvistade lågmält. Jag hörde inte vad de sade. Vår handledare stod och tittade ut i luften och befann sig sannolikt i sina dagdrömmar på någon helt annan plats. Själv kände jag en viss oro, ty jag tyckte att båten gick litet väl snabbt i det trånga farvattnet, men jag sade inte någonting utan väntade på förhållningsorder.

Bankningar i skrovet

Svea skall lägga till vid Maritiman.

Svea skall lägga till vid Maritiman.

Som ni förstår, kunde utfallet bara bli ett. Plötsligt bankade det till, så att skrovet darrade. Flera bankningar hördes. Vi gick över ett undervattensskär, som tog i skrovet. Vår handledare vaknade till: ”Gira styrbord! Gira styrbord!” Vi girade styrbord, och bankningarna upphörde. Vår handledare, som hade ansvaret, var mycket orolig, men vi andra var så pass ansvarslösa, att vi tog grundkänningen med stort lugn. Vår handledare klättrade ner under däck och tittade på skrovet. Några bucklor hade uppstått, men hon hade inte fått några läckor. Han rapporterade för sina överordnade, men varken han eller vi drabbades av några efterräkningar.

Nitning mot bryggan

Man skulle också lära sig att lägga till på så sätt, att man så att säga nitade fast fartyget vid bryggan. Detta tillgick så, att vi gick in mot bryggan med fören först, slog av på hastigheten men lät propellern gå så att fartyget tryckte på mot bryggan. Medan fartyget var nitat vid bryggan kunde folk som hastigast stiga av eller gå på. Jag vill minnas, att vi hade en gammal fiskebåt till dessa övningar. Ofta gick båten in i kajen med alltför hög hastighet. Då dunkade båten till mot bryggan, så att det sjöng till i skrovet. Vår handledare tycktes drabbas av stor oro under dessa övningar. Han var nog rädd för att vi skulle köra sönder både båten och bryggan. Själv lyckades jag åstadkomma en ordentlig smäll. Maskiner och körning har aldrig varit min starka sida. Både båt och brygga höll visserligen, men givetvis for de illa.

Dåligt pålästa elever

Vi skulle lära oss sjömärken, körregler, signaler och dylikt. Från skolan och universitetet var jag van att läsa in olika ämnen. Jag läste på ordentligt och fick många rätt på det skriftliga provet. Vår handledare rättade proven, och när han kom till mitt, blev han mycket förvånad: ”Du har ju läst på!” sade han. De andra hade inte läst på. Man tog lätt på det mesta under sin värnpliktstjänstgöring, men ifråga om inlärning hade jag lärt mig, att man skulle göra sitt bästa.

Upprustad och vit

Utbildningsfartygen var lätt slitna och lätt nedgångna. Dessutom fanns ett klädbytesfartyg, som hette Sigyn. Man bytte ut smutsiga plagg mot nytvättade. Mina kamrater kallade henne för ”kalsongkryssaren Sigyn”. Vi hade dock mest att göra med gamla Märsgarn. Med henne gjorde vi en långtur till Muskö, där vi besåg de stora bergrummen för örlogsfartyg. Jag fäste mig mest vid Märsgarn. Jag förstod, att hon var gammal och hade en rik historia. I efterhand har jag ibland undrat vad det blev av henne. När hon uppenbarade sig på Västkusten kände jag inte igen henne. Den gråa och slitna motorbåten är nu vit och skinande ny. I våra dagar kan man gå upp på taket, och här finns nu ett soltak. På bågar av metall kan man spänna upp en skyddande presenning.

Nya bucklor

Svea akterifrån vid kajen vid Arendal.

Svea akterifrån vid kajen vid Arendal.

Hon går nu i passagerartrafik på Västkusten och tillhör ”Kulturbåtarna”. Ute på nätet finns hela hennes historia. Hon byggdes i Stockholm 1904 som motorfartyg. Hon har gått i trafik i Stockholm, på Hårsfjärden, på Dalälven och på Västkusten. Namnen har växlat mellan Nya Avance, Avance II, Märsgarn, Sigtuna Express, L’Avance, Avance II, Dala Husby, Svea af Smögen, Svea af Brännö och Svea af Bohuslän. Mellan 1937 och 1980 ägdes hon av Marinförvaltningen. När Sverige så smått började rusta upp försvaret under det oroliga 30-talet, förvärvades hon alltså av Kungliga Flottan, och när avspänningen kom, sålde Kungliga Flottan henne. Under tiden hos Marinen bar hon namnet Märsgarn. Sommaren 2015, efter 35 år, fick jag åter resa med henne. Denna gång gick turen från Göteborgs Maritima Center ut till Volvos museum på Arendal och tillbaka igen. Invändigt var hon elegant med röd tygklädsel och mörkt trä, men jag kände igen motorljudet. Jag talade med kaptenen och berättade om grundkänningen för 35 år sedan. ”Hon har nog fått nya bucklor sedan dess”, berättade han. ”För någon tid sedan gick vi över ett undervattensgrund i låg fart. Ingenting allvarligt hände, men några mindre bucklor uppstod säkerligen.” Av skeppshistoriken finner jag att ”stora delar av skrovet” byttes ut vid Oxelösunds Båtvarv år 2000. Mina bulor från 1975 kan mycket väl vara borta sedan 15 år tillbaka, men det är väl sörjt för återväxten. Farvattnen må skifta, men grundkänningar får man både här och där.

Klicka här för denna artikel som pdf

Kommentera

